Gofido logotyp
Alla inlägg

Allt som är fel med hemförsäkringen

Henrik Senestad
Henrik Senestad, Försäkringsekonom Gofido
2022-01-26 - 3 min läsning

Igår fick jag brev från mitt försäkringsbolag. Ännu en gång fick jag en höjning på 5%. Samtidigt gav bolaget en återbäring på över 1 000 kr förra året. Jag ringde upp för att få en förklaring och det här svaret jag fick:

Varför höjs priset med 5%? För att priserna i samhället har gått upp och vi behöver ta höjd för ökade kostnader.

Ni gav samtidigt ut närmare 1 000 kr (motsvarande 10% av min premie) i återbäring förra året? Kan ni inte täcka de ökade kostnaden med den vinsten? Nej, så kan man tycka, men så fungerar det inte. Utan vi måste ta höjd för ökade kostnader.

Jag bytte mina VVS-stammar förra året. Kan jag få lägre pris då risken gått ner? Låt mig kolla ... nej, tyvärr, det blir samma.

Ok, men om jag höjer självrisken till 6 000 kr då. Får jag lägre pris då? Du har redan höjd självrisk och betalar 3 000 kr vid skada på lösöre och fastigheten. Men, vid 6 000 kr då? Jag lägger in 6 000 kr. Det ger 300 kr per år. Per månad menar du? Nej, per år och du får tänka på att det även gäller när du exempelvis är ute och reser.

Jag tänker inte använda försäkringen för småsaker utan bara för riktigt stora händelser som en större vattenskada eller brand. Får jag lägre pris för att jag inte tagit ut en skada på försäkringen? Nej, så fungerar det inte. Ingen kan ta sin kostnad, utan det är ett kollektiv som delar på kostnaden. Alla betalar in lite och så får man ut på försäkringen. Men, du menar alltså att jag som sköter mig blir bestraffad om mina grannar tar ut mer på sin försäkring? Ja, rent krasst sätt är det så.

Finns det något sätt som jag kan få ner priset då? Du kan bli förmånskund. Då får du upp till 15% rabatt. Vad måste jag göra då? Jag kan be vår bank att kontakta dig. Det är att lägga över sitt sparande, pension och lönekonto till oss. Vad kostar det då? Det kan banken berätta. Okej, min fru jobbar på en bank så det kommer nog tyvärr inte bli aktuellt. Nä, förstår, nä då finns det inte så mycket vi kan göra. Du har redan rabatt för larm och höjd självrisk så, ja ...

Suck. Låt mig försöka sammanfatta allt genom att fortsätta där vårt telefonsamtal slutade: "Så, ja ... det är bara att fortsätta betala. Om du sköter dig eller inte skiter vi fullständigt i. Vill du ta mer ansvar och sänka din risk så skiter vi i det också. Vi orkar inte heller räkna om våra risker för att bättre matcha faktiskt utfall av skador mot våra premier. Det är alldeles för jobbigt. Bara fortsätt att betala och sluta ställ så många frågor. Hej då."

Väl mött

Henrik

Henrik Senestad
Henrik Senestad
Försäkringsekonom Gofido

Gofido

Care of Fido AB

Org.nr. 559169-4632

info@gofido.se

Klara Norra Kyrkogata 26

111 22 Stockholm

Gofido logotyp
© Gofido 2021

Hej! Vi använder cookies för att kunna ge dig bästa möjliga användarupplevelse. Genom att besöka den här sidan, accepterar du att vi använder cookies.