Gofido logotyp
Alla inlägg

Belöna skadefria

Henrik Senestad
Henrik Senestad, Försäkringsekonom Gofido
2022-04-05 - 3 min läsning

Förra veckan ställde jag en fråga på Twitter. "Om du varit försäkringsdirektör för en dag, hade du:". Svaret jag fick kanske förvånar, men det sätter verkligen fingret på en viktig fråga som helt glömts bort - avsaknaden av belöning till skadefria.

Mest slående är väl annars att mindre än 1 av 10 väljer att sänka priserna. Pris spelar roll. Det visar andra undersökningar, men det är samtidigt en väldigt inlåst och orörlig bransch så många är nog nöjda med det pris de har, men irriterat sig på annat.

Mest irriterade är de 184 personer som svarat på att de inte blir belönade för sina skadefria år. Jag kan verkligen känna igen mig här. Försäkringsbolaget höjer priserna år efter år och hänvisar till att skadorna gått upp eller blivit dyrare och varje gång påpekar jag att mina skador helt har uteblivit. "Det spelar ingen roll" är standardsvaret jag brukar få. Och, lika frustrerad blir jag varje gång.

Förutom att belöna skadefria hamnar förenklade villkor på andra plats, vilket inte är konstigt. Villkoren är många gånger helt ologiska sett ur en konsuments perspektiv, men helt logiska sett ur försäkringsgivarens. Bedragare, överutnyttjande och dyrare saker har lett fram till begränsningar, undantag och strykningar. Kvar är en schweizerost. Här borde branschen sätta sig ner och likt vid en skattereform bara komma överens om hur komplexiteten kan minska.

Det är även en del som stört sig på kundtjänsten. Jag tror nog de flesta får rätt bra hjälp. Telefonköer bidrar säkert en del, handläggningstider också, men annars är det återigen villkoren som spökar. Konsumenten har fått en bild från en säljare eller bara trott att ersättningen skulle varit högre än vad den är. Missnöjet tar sig uttryckt mot kundtjänsten.

Nu är det långt till jul. Men, om jag skulle få önska mig någonting redan nu så är det en premiesänkning eller åtminstone ett tack när jag varit skadefri under året. För peppar peppar, än har inte något allvarlig inträffat, och jag använder bara min hemförsäkring för "stora saker" och inte småskador som trasig mobil eller nedsmutsad soffa. Ett beteende som jag (och tydligen många med mig) tycker borde belönas mer.

Väl mött

Henrik

Henrik Senestad
Henrik Senestad
Försäkringsekonom Gofido

Gofido

Care of Fido AB

Org.nr. 559169-4632

info@gofido.se

Klara Norra Kyrkogata 26

111 22 Stockholm

Gofido logotyp
© Gofido 2021

Hej! Vi använder cookies för att kunna ge dig bästa möjliga användarupplevelse. Genom att besöka den här sidan, accepterar du att vi använder cookies.