Gofido logotyp
Alla inlägg

Bevisat lojala kunder betalar mer

Henrik Senestad
Henrik Senestad, Försäkringsekonom Gofido
2022-07-01 - 2 min läsning

Idag (1/7) släpptes så rapporten från FI: Får lojala försäkringskunder betala mer? Ja, blev det rungande svaret: "För en trogen hemförsäkringskund rör det sig om några hundralappar per år i högre premie och mellan 500 och 1 000 kronor för en trogen villaförsäkringskund."

Tragiskt på så många plan. Att lojalitet inte lönar sig känner vi igen från bolånebankerna. Där har vi lärt oss att pruta runt, för att få lägre pris, och uppåt hälften gör det också idag. När det kommer till hemförsäkringen är det strax över 1 av 10 som gör det.

Varför prutar så få? Inlåsning skapar ointresse. Du har chans att byta försäkring bara 1 gång per år. Det betyder att övriga 364 dagar så kan du inte byta försäkring. Det skapar en oerhörd uppgivenhet kring hemförsäkring. När det dessutom rör sig om mindre pengar blir det lätt att glömma bort.

Försäkringsbolagen är inte snälla. I rapporten slår FI fast att det inte fanns någon skillnad i agerandet mellan vinstdrivande eller "icke-vinstdrivande" bolag (Folksam och Länsförsäkringar). Mål sätts internt på ökad försäljning och det resulterar i att bolagen höjer mer för de lojala kunder - "eftersom de ändå stannar kvar" - och ger rabatter till de nya kunderna. För vem är de här bolagen till för? De nuvarande kunderna som ska vara de riktiga ägarna blir blåsta för att ... ja, rent krasst gynna tjänstemännen som vill ha högre löner och fler kunder.

Att vara otrogen och jämföra är den enda realistiska lösningen. Det går snabbt att jämföra pris idag. Ta fem minuter och bara knappa in dina uppgifter så får du ett pris. Ett par bolag brukar räcka så får du en god översikt. Och, ifall vi ska tro undersökningen kanske det till och med kan vara lönsamt att byta bolag bara för att byta tillbaka igen?

I förlängningen. Inlåsningen måste bort. Som konsument kan du inte göra något idag, men lagstiftarna kan göra det - påverka dem. Att alla blir inlåsta på 1 år i taget är inte skrivet i sten, det går att ändra. Att ha avtal som löper över 1 år, men med en rätt att säga upp det inom 1-3 månader tycker jag är en bra mellanväg att gå. Det vore praktiskt genomförbart och skulle gynna intresset för att jämföra och byta försäkringsbolag.

Väl mött

Henrik

Länk: Här hittar du rapporten

Henrik Senestad
Henrik Senestad
Försäkringsekonom Gofido

Gofido

Care of Fido AB

Org.nr. 559169-4632

info@gofido.se

Klara Norra Kyrkogata 26

111 22 Stockholm

Gofido logotyp
© Gofido 2021

Hej! Vi använder cookies för att kunna ge dig bästa möjliga användarupplevelse. Genom att besöka den här sidan, accepterar du att vi använder cookies.