Gofido logotyp
Alla inlägg

Intervju - House:ID Pontus Andersson och Mikael Olsson

Henrik Senestad
Henrik Senestad, Försäkringsekonom Gofido
2022-04-27 - 4 min läsning

House:ID är appen för dig som vill ha full koll på sin bostad. I appen kan du samla garantibevis, kvitton, hitta reservdelar, besiktningsprotokoll eller få reda på när din panna behöver servas eller om du har rätt försäkringsvillkor. Ja, allt som rör ditt boende helt enkelt samlat på ett ställe. Jag satte mig ner med grundarna Pontus Andersson (t.v.) och Mikael Olsson (t.h.) för en intervju i ett soligt Malmö.

F: Vad fick er att starta House:ID

P: En frustration tror jag och att vi såg möjligheten. Vi är själva båda bostadsägare och för egen del blev jag helt matt av att tidigare först kanske googla upp något eller söka efter ett 3 år gammalt mejl för att kunna reklamera något. En app till oss själva skulle man kunna säga.

Eller ta exempelvis som för två veckor sedan då min värmepump gick sönder. Då kunde jag nu gå in i House:ID. Söka upp en leverantör, ta kontakt med dem via appen och några dagar senare kom de förbi och fixade det. Från appen fick de information om pannan och kunde enkelt konstatera att det var displayen som var sönder.

M: För egen del var det att jag är lat och önskade ett enklare och mer givande sätt att få koll. Dessutom är jag ganska opraktisk. Något jag delar med många som inte har samma praktiska erfarenhet som föräldrageneration bakåt. Idag är vi kontorsråttor de flesta av oss och har ingen aning om vilka mutterstorlekar det finns eller varför garageporten krånglar.

F: Vad kostar det?

P: Noll kronor.

M: Anledningen till att vi har valt noll kronor är för att vi tycker det är en rättighet att få tillgång till all information som rör bostaden. Sen finns det en premium med mer funktionalitet. Det är därför vi verifierar alla ägare med BankID vilket underlättar att bostadens information stannar kvar sorterad och klar för kommande ägare. Endast personlig information tas med mellan bostäder.

F: Vem tycker ni behöver appen mest.

M: Alla? Nä, men äger du din bostad behöver du appen.

P: Det är viktigt att påpeka att idag så faller massor med information bort om allt möjligt. Aggregerat så blir det ett samhällsproblem. Folk byter ut kylskåp med garantitid kvar för att kvittot försvunnit eller byter ut hela duschset för att de inte hittar rätt gummilist. Hållbarhetsmässigt tror jag vi har mycket att vinna på att spara mer information, förutom att det givetvis är praktiskt också.

F: Vem är svårast att övertyga?

P: Pärmgenerationen är svårast. De som är väldigt praktiska och har redan allt i sin bokhylla känner inte samma behov av en app och så får det kanske vara. Med tiden tror jag fler och fler kommer se fördelarna.

M: Man får också komma ihåg att det finns en stolthet med pärmen som kan vara svår att släppa. Själv tycker jag det är smidigare att uppge min House:ID-unika-mejl direkt i kassan på IKEA så jag får in information direkt i appen än att klistra upp det på ett papper, men vi är alla olika.

F: Vad är nästa steg?

M: Vi har precis släppt värdering av bostäder som vi tycker är väldigt spännande där du kan följa värdet i en graf och se ett spann. Men det kommer massa ny funktionalitet kring automatisering som gör det enklare för bostadsägare att ha koll löpande.

P: I läget vi befinner oss nu handlar det också om att fler ska få upp ögonen för oss och se fördelarna. Sedan kommer vi självklart att löpande släppa fler funktion och så. Andra saker vi tittat på är att börja läsa in sensorinformation in i appen.

F: Vart befinner i er om fem år?

M: Förhoppningsvis blivit nästintill en standard för nya bostadsägare och att vi är i minst 1 eller 2 länder till.

P: Helt samstämmig där.

F: Vad är största hotet?

M: Vi jobbar mycket med hur man skapar tillit. Finns ingen tvekan att tjänsten behövs. Stora utmaningen är att skapa tillit med att våga lägga in all information. Och här vill jag vara extra tydligt med att vi aldrig säljer information och vi delar den heller aldrig med något utomstående om inte bostadsägare själv vill det. Bostadsägaren har 100% kontroll.

F: Några Fun facts?

M: Förutom vitvaror är faktiskt färgburkar den mest inscannade varan. Du vill slänga din färgburk, men ha kvar information vilken färg och så. Lite oväntat ändå, men kul.

Väl mött

Henrik

Läs mer och ladda ner appen: House:ID - Magiskt enkelt att äga och ta hand om din bostad

Henrik Senestad
Henrik Senestad
Försäkringsekonom Gofido

Gofido

Care of Fido AB

Org.nr. 559169-4632

info@gofido.se

Klara Norra Kyrkogata 26

111 22 Stockholm

Gofido logotyp
© Gofido 2021

Hej! Vi använder cookies för att kunna ge dig bästa möjliga användarupplevelse. Genom att besöka den här sidan, accepterar du att vi använder cookies.