Gofido logotyp
Alla inlägg

#klaraskadan - Intervju Tomas Nelander

Henrik Senestad
Henrik Senestad, Försäkringsekonom Gofido
2021-02-17 - 5 min läsning

Förra veckan lanserade jag initiativet #klaraskadan som syftar till att hjälpa dig som är i en skadeprocess eller som bara råkar ut för en skada. Hör av dig till mig henrik@gofido.se eller tagga mig på Twitter @henrik_senestadTill min hjälp har jag även Peter Stark från Konsumenternas försäkringsbyrå som har lovat att ställa upp vid juridiska frågor.

Denna vecka intervjuar jag Tomas Nelander som är skaderegleringschef och COO på Gofido. Med över 20 års erfarenhet från skadereglering på flera stora försäkringsbolag är han helt klart rätt man att guida oss på vår skaderesa.

H: Hej Tomas, kan du berätta lite kort vilka de vanligaste skadorna är?

T: Branschmässigt så är 60 procent av skadorna drulleskador eller folk som har tappat mobilen på olika sätt. Storleksmässigt brukar de uppgå till runt 3 000 kr. Andra vanliga skador är snodda cyklar.

Bland de större skadorna är vattenskador vanligast. Även hjälp vid resor brukar vara vanligt och kan vara väldigt kostsamt utan försäkring.

H: Finns det någon skada där det brukar vara mycket konflikter?

T: Nej, faktiskt inte någon specifik skadetyp. Brukar vara när man blir besviken på något sätt. Allt från mobil till större skada. Det brukar snarare handla om att det skiljer i förväntan och vad försäkringen kan göra. Ofta kan detta ha skett redan vid säljtillfället. Det är lite synd att de som reglerar skador får inte sälja försäkringar.

Hemförsäkring som sådan brukar även innehålla en mängd olika undantag så det är svårt att sätta sig in i alla villkor. Exempelvis täcks inte kondensskador, men vattenskador täcks. Lite snurrigt kan det bli, men det är så branschen ser ut idag.

H: När kan det gå riktigt snett (från kundens synvinkel)?

T: Glömma bort bostadsrättstillägg skulle jag säga kan bli riktigt kostsamt, eller att glömma teckna en försäkring överhuvudtaget. Annars göra saker själv i hemmet som du inte är behörig till. Exempelvis el- och vatten kan orsaka rätt stora skador.

H: Vad kan du ge för tips till läsarna inför en skadeanmälan både hos Gofido och hos andra bolag?

T: Först. Bolaget ska guida dig, det är deras ansvar. Sedan för att göra det smidigare i processen skulle jag nog säga:

  • Förbered dig lite grann. Ta fram kvitto och underlag vad skadan gäller eller vad du blivit bestulen på.

  • Va trevlig. Skadereglerare är också människor och försöker bara göra sitt jobb.

  • Om du inte förstår, våga fråga. Be försäkringsbolag förklara, de har en skyldighet att göra det förståeligt. Och om du fortsatt inte förstår be någon annan hos dem att förklara det.

Om du är missnöjd:

Klaga hos bolaget. Hos den som tagit beslutet, dennes chef sedan kundombudsman. Sedan är det domstol som gäller tyvärr. Konsumenternas försäkringsbyrå kan ge råd, men driver inte mål.

Tack Tomas, det var allt för denna gång! Har ni som läsare frågor till Tomas, hör av er direkt till honom på tomas@gofido.se eller till mig på henrik@gofido.se.

Väl mött

Henrik

Henrik Senestad
Henrik Senestad
Försäkringsekonom Gofido

Gofido

Care of Fido AB

Org.nr. 559169-4632

info@gofido.se

Klara Norra Kyrkogata 26

111 22 Stockholm

Gofido logotyp
© Gofido 2021

Hej! Vi använder cookies för att kunna ge dig bästa möjliga användarupplevelse. Genom att besöka den här sidan, accepterar du att vi använder cookies.